Może odwołajmy się nieco do historii.
Listy znane są jeszcze z czasów starożytności. Z pojęciem listu związanych jest wiele innych przedmiotów, m.in. znaczki pocztowe, stemple, kartki pocztowe i koperty.
Dawne listy nie posiadały ochronnej „powłoczki” i były przekazywane zupełnie „nago”. W celu zachowania tajemnicy korespondencji, kartka z zapisaną na niej treścią była odpowiednio składana i dopiero tak zabezpieczona pieczęcią, laką – niczym kłódką i tak posyłana dalej w świat. Listy w papierowym "etui" pojawiły się dopiero w czasach nowożytnych. Znawcy tematu przypuszczają, że takie opakowywanie treści korespondencji w dodatkowy papier było czynnością podobną do dzisiejszego pakowania prezentów, co świadczyło o szacunku wobec osoby, do której kierowane były nakreślone słowa.
Podobno pierwszy „opakowany” list pojawił się w połowie XVII wieku we Francji. Opakowanie, w jakim przyszła korespondencja, musiało się spodobać piszącym i odbierającym listy, ponieważ już niebawem ruszyła lawina pomysłów, by zdobniej opakowywać przesyłane informacje.
W latach dwudziestych XIX wieku August Brewer, będący księgarzem, właścicielem drukarni oraz sklepu z materiałami papierniczymi, wymyślił jedną z kilku standardowych wersji koperty pocztowej. Reforma pocztowa z 1840 roku miała ujednolicić sposób przesyłania listów. Wprowadzono wtedy m.in. tzw. kopertę Mulreade’go, jednak nie zakończyła się całkowitym sukcesem, choć 5 lat później opatentowano specjalną maszynę do produkcji kopert. Dopiero w 1877 roku zwyczaj zabezpieczania listów w kopercie przyjął się na dobre na wyspach brytyjskich. Niedługo później koperty pocztowe zostały rozpowszechnione w pozostałych krajach Europy i zostały z nami do dziś.
koperta Mulreade’go
Ciekawostka! ... Podobno wywiad Ludwika IV „Króla Słońce”, władającego Francją często stosował metodę podwójnych kopert, a właściwie odpowiedniego sposobu składania korespondencji. Zewnętrzna powłoka kryła list ... lecz nie tylko. W jej wnętrzu ukryty był dodatkowy schowek, jakby wewnętrzna koperta, w której umieszczano często zaszyfrowaną tajną informację.
Obecnie koperty posiadają różne formaty, barwy, zdobiące je ilustracje, loga firmowe, życzenia ... niektóre mogą mieć wydrukowany znak opłaty pocztowej. Koperty często reprezentują osobę lub firmę, od której pochodzą. Są pierwszym kontaktem z ich adresatami. By zrobić dobre pierwsze wrażenie należy odpowiednio dobrać parametry kopert, a w szczególności:
* rozmiar koperty
* materiał i kolor
* przyciągający wzrok nadruk
Jednak... jak dobrze dobrać kopertę do druku?
Rozmiar koperty powinien zależeć od rozmiaru i ilości wysyłanych arkuszy. Mówiąc prosto - trzeba dobrać taką kopertę, by wszystko się w niej zmieściło i można bez problemu nią manipulować. Formaty kopert są znormalizowane przez ISO 269. Najczęściej spotykane są koperty typu C, które są przystosowane do pomieszczenia arkuszy formatu A.
C4 - 229 × 324 mm
C5 - 162 × 229 mm
C6 - 114 × 162 mm
DL - 220 × 110 mm
Warto kierować się praktyczną zasadą: w kopercie w rozmiarze C mieści się bez zagięcia papier o rozmiarzeA o takim samym numerze jak koperta. Używać kopert typu C należy przy wysyłaniu maksymalnie kilku dokumentów. Do korespondencji formalnej najczęściej stosuje rozmiar DL, która często w prawym dolnym rogu posiada przezroczyste okienko na adres odbiorcy.
Istnieją również koperty w formacie B, które nadają się do włożenia:
* większej ilość arkuszy formatu A (większe pliki, czasopisma, broszury)
* kilka arkuszy formatu B
* kilka kopert w rozmiarze C
B4 - 250 × 353 mm
B5 - 176 × 250 mm
Materiał koperty powinien być dobrany zgodnie z charakterem wysyłanej zawartości. Najczęściej stosowane są klasyczne białe koperty papierowe - mają zbliżoną gramaturę do zwykłego papieru biurowego - czyli około 90/100 g/m2. Są tanie i łatwe do druku. Jednak ich wadą jest niska odporność na naprężenia i wodę, co prowadzi do rozdarć. Nadaje się na zwykłe dokumenty, materiały reklamowe czy listy transakcyjne. W przypadku voucherów, listów gratulacyjnych czy zaproszeń ślubnych wiele osób preferuje kolorowe koperty, które można łatwo ozdobić dodatkowo wstążką, nadrukiem, lakiem, czy ręczną kaligrafią.
Niezależnie od potrzeb, staramy się spełnić oczekiwania klientów dotyczące zdobienia kopert. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony i sprawdzenia oferty lub do kontaktu telefonicznego czy mailowego.